رُکنا

رک نوشته های یک خبرنگار

رُکنا

رک نوشته های یک خبرنگار

بیمه عمر یا سهام بهشت معصومه!


پله برقی خاموش میدان مطهری

گویند روزی ، یک ایرانی در فرانسه خروجی اتوبان را رد کرده بود ، دنده عقب آمد و با یک خودروی دیگر تصادف کرد ، پلیس پس از بررسی ، راننده فرانسوی را بازداشت کرد و گفت: او مست است چون فکر می کند راننده ایرانی در اتوبان دنده عقب می آمده!!


این ، مضمونِ یک ایمیل دریافتی است ،  جدا از درستی یا نادرستی اصل ماجرا ، بخشی از واقعیت های تلخ رانندگی ما ایرانی ها را بخوبی به تصویر می کشد. رکنانویس ، رانندگی به سبک فرانسه را - البته با یک درجه تخفیف! - در الجزایر دیده و زیسته است.  انصافا دور از هر گونه اضطراب و دغدغه و جنگ اعصاب است ، حتی در ترافیک های سنگین... یک رانندگی آرام ، قانونی و لذت بخش!!


رانندگی در فرهنگ ما بویژه در قم اما با عجله ، زرنگی ، خودنمایی ،  روکم کنی ،  تلافی و... ، عجین شده است ، گویی پیست مسابقه  یا این که میدان جنگ است.. از شهروندان عادی که بگذریم ، خودروهای دولتی و حتی پلیس هم کمتر قوانین را رعایت می کنند ، گویی آنان حق ویژه ای دارند و قانون برای "آدم های عادی" است.


رانندگی ما تفسیر این سه حرف است: هر که زور دارد و رو دارد و پول دارد  (پس از جریمه نمی ترسد!) هر طور می خواهد رانندگی کند. قدیمها و دوره جوانی ما ، رعایت مقررات را حداقل هنگام آموزش رانندگی از راننده اولی ها می خواستند اما امروز حتی خودروهای آموزشگاه ها نیز ، آموزشی عجین شده با انواع تخلف را به هنرجوی خود منتقل می کنند!!


البته بی انصافی هم نباید کرد ، با این همه دغدغه کاری و اقتصادی و.. و ترافیک و خیابان های باریک و ... بازهم در مجموع ، بیشتر مردم خوب رانندگی می کنند و فکر می کنم فرهنگ ترافیک ما درحال پیشرفت است. هر چند باید اذعان کرد که دولت و نیروی انتظامی کار قابل ذکری در این زمینه - جز افزایش جریمه ها - انجام نداده اند.


افزایش جریمه بویژه برای تخلفات خطرناک ، خوب است اما مهمتر از آن کار  فرهنگی و میدانی است که حداقل در قم طی سال های اخیر می شود گفت ، هیچ کاری نشده است ، هیچ راننده ای مجبور نیست پشت خط توقف کند ، خیلی ها قبل از سبز شدن چراغ راه می افتند و چند ثانیه بعد از قرمز شدن همچنان به راه خود ادامه می دهند و کسی هم کاری به آنها ندارند، نه ماموری نه دوربینی !! کسی نیست عابران را راهنمایی کند که از خط عابر یا پل هوایی - البته اگر باشد و پله برقی - البته اگر روشن باشد!- عبور کنند.


پیاده روهای مملو از خودرو


حداقل درقم ، سالهاست شاهد کم کاری مسوولان شهری و شهرداری ، در خصوص تعریض خیابان ها و بویژه احداث پارکینگ کافی هستیم ، اما پلیس که نباید بیکار بنشیند ، او باید کار خود را بکند ، یعنی جریمه.. البته نه بخاطر عبور از چراغ قرمز و سرعت زیاد و ... که باید هم جریمه کند ، بلکه فقط و فقط بخاطر پارک دوبله!! درهمین خیابان صفاییه 20 سال است شهرداری قم ، مجوز ساخت مراکز تجاری می دهد و هزارجور عوارض و حق پارکینگ و .. از سازندگانش می گیرد اما با وجود تاکید قانون ، حتی یک متر هم پارکینگ ایجاد نکرده ا ست.


حکایت مدیریت شهری قم و جریمه خودروها در قم شده ، حکایت آن سه نفری که قرار بود یکی زمین را حفر کند ، دومی لوله بگذارد و سومی حفره را پر کند ، دومی که نیامد ، اولی و سومی با وجدان کاری بالا! کار خود می کردند ، یکی حفر می کرد و دیگری بدون این که لوله ای در کار باشد دوباره پر می کرد..!!


مهم نیست که مسوولان استانی و شهری قم کار مهمی برای ساماندهی ترافیک قم و فرهنگ آن نمی کنند ، مهم این است که شهرداری حق تمام و کمال پارکینگ را از سازندگان مراکز تجاری قارچ گونه در قم می گیرد ، پلیس هم هر چه دوبله پارک کن را با جریمه ، ادب می کند ، مهم این است که شهرداری و پلیس با وجدان کاری بالا ، کار خود را انجام می دهند و یک قدم هم از قانون! کوتاه نمی آیند!!


درباره معجزه جایگزین کردن دوربرگردان بجای چراغ راهنمایی هم می خواهم چیزی بگویم اما طولانی می شود.


اما قانون جدید راهنمایی رانندگی ، بسلامتی از 10 اردیبهشت به اجرا گذاشته شد. تفسیر خودمانی این قانون از نظر بنده چنین است ؛ ای عابر پیاده که هیچ آموزش ندیده ای ، اگر از روی پل عابر یا خط عابری که وجود ندارد عبور کردی یا حاضر نشدی چند ماهی صبر کنی تا مسوولان مربوطه در یک حرکت انقلابی ، برق معدود پله برقی هایی  که ماهها پیش احداث شده است را تامین و آن را طی یک "مراسم بزرگ" ، افتتاح کنند و سخنرانی کوبنده ای درخصوص تلاش بی وقفه خود و کوتاهی ها و بی توجهی های مسوولان قبلی به سمع و نظر ما برسانند، یا خط عابر رنگ و رو رفته ای بود اما در غفلت و غیبت پلیس ، خودروهای پشت چراغ قرمز تا وسط چهاره راه ، آن را اشغالش کرده بودند و تو مجبور شدی از جای دیگری از عرض خیابان عبور کنی و ناگهان قسمتت این شد که یک خودروی محترم یا محترمه!! با سرعت 90 کیلومتر و درحال صبحت کردن با تلفن همراه از روی شما عبور کند ، بدان و آگاه باش که تخلف کرده ای و خونت پای خودت است!!

پله برقی بلوار امین ، بدون شرح!!

فکر کردم که عابر بیچاره که تا دیروز به بیمه شخص ثالث خودروی عبوری دلخوش بود و برای بعد از خودش ، نقشه ها می کشید دیگر دستش به جایی بند نیست .. پس امروز باید فکر جدیدی بکند و هر چه زودتر و قبل از رد شدن از هر عرض هر خیابانی ، اول یک بیمه عمر دست و پا کند ، اگر نکرد یا پولش را نداشت ، حداقل در فکر خرید سهام بهشت معصومه باشد که با اقداماتی که شهرداری محترم انجام داده ، عنقریب است از نظر زیبایی و شکوه روی دست پارک ارم و جنگل گلستان بلند شود و آرامگاهایش قیمت میلیونی پیدا کند و باز هم شهروند عادی از قافله پیشرفت عظیم و توسعه کبیر استان عقب بماند!!!


عکسها از : رکنا


نظرات 8 + ارسال نظر
ارمیا برزین گوینده و ترانه سرا جمعه 13 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 06:47 ب.ظ http://ermiyabarzin.blogfa.com

سلام
یکی از بزرگ ترین معضلات قم همین فرهنگ رانندگیه
شوماخر هم بیاد قم توی رانندگی می مونه

اصفهانیان شنبه 14 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:39 ب.ظ

سلام
زیبا و بجا بود.

ب . ا یکشنبه 15 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:52 ب.ظ

سلام رکنا،
کمی رک تر

بهمن اطمینان یکشنبه 15 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:58 ب.ظ

با سلام و تشکر از زحمات جنابعالی

این مطلب عین واقعیت است و قطعا گذاشتن عکس های زیبا در کنار این گزارشُ ُ بهترین سند برای حقانیت این مطلب است که شما با هنرمندی کاملُ ان را به تصویر کشیده اید. منتظر مطالب زیبای شما هستم.
با تشکر
بهمن اطمینان

دوست دوشنبه 16 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:10 ب.ظ

جانا سخن از زبان ما میگویی
مطلب خوب و ارزشمند و دردمندانه ای بود
اگر چه امید به اصلاح اندک است اما درست میشه ایشالا

رضا علیمحمدی دوشنبه 16 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 04:30 ب.ظ

سلام.
به مشکلات عینی ِ واقعی ِ همیشگی و لاینحل قم اشاره کردید.
عکس های زیبا و بجایی هم در کنار مطلبتان کار کردید.
با تشکر از زحمات شما
منتظر مطالب دیگر شما هستیم.

نظری چهارشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:12 ق.ظ

سلام

این مطالب ما را به یاد طنز شب های برره می اندازد که ما به آن می خندیدیم و حالا زیر گوش ما این واقعیت تلخ با زندگی مردم عجین شده

حسینی شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 09:03 ق.ظ http://www.smh64.blogfa.com

سلام
بلوار خبرنگار!!
کاش مسئولان شهری قم هم یاد بگیرند.......

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد