رُکنا

رک نوشته های یک خبرنگار

رُکنا

رک نوشته های یک خبرنگار

بیمه عمر یا سهام بهشت معصومه!


پله برقی خاموش میدان مطهری

گویند روزی ، یک ایرانی در فرانسه خروجی اتوبان را رد کرده بود ، دنده عقب آمد و با یک خودروی دیگر تصادف کرد ، پلیس پس از بررسی ، راننده فرانسوی را بازداشت کرد و گفت: او مست است چون فکر می کند راننده ایرانی در اتوبان دنده عقب می آمده!!


این ، مضمونِ یک ایمیل دریافتی است ،  جدا از درستی یا نادرستی اصل ماجرا ، بخشی از واقعیت های تلخ رانندگی ما ایرانی ها را بخوبی به تصویر می کشد. رکنانویس ، رانندگی به سبک فرانسه را - البته با یک درجه تخفیف! - در الجزایر دیده و زیسته است.  انصافا دور از هر گونه اضطراب و دغدغه و جنگ اعصاب است ، حتی در ترافیک های سنگین... یک رانندگی آرام ، قانونی و لذت بخش!!


رانندگی در فرهنگ ما بویژه در قم اما با عجله ، زرنگی ، خودنمایی ،  روکم کنی ،  تلافی و... ، عجین شده است ، گویی پیست مسابقه  یا این که میدان جنگ است.. از شهروندان عادی که بگذریم ، خودروهای دولتی و حتی پلیس هم کمتر قوانین را رعایت می کنند ، گویی آنان حق ویژه ای دارند و قانون برای "آدم های عادی" است.


رانندگی ما تفسیر این سه حرف است: هر که زور دارد و رو دارد و پول دارد  (پس از جریمه نمی ترسد!) هر طور می خواهد رانندگی کند. قدیمها و دوره جوانی ما ، رعایت مقررات را حداقل هنگام آموزش رانندگی از راننده اولی ها می خواستند اما امروز حتی خودروهای آموزشگاه ها نیز ، آموزشی عجین شده با انواع تخلف را به هنرجوی خود منتقل می کنند!!


البته بی انصافی هم نباید کرد ، با این همه دغدغه کاری و اقتصادی و.. و ترافیک و خیابان های باریک و ... بازهم در مجموع ، بیشتر مردم خوب رانندگی می کنند و فکر می کنم فرهنگ ترافیک ما درحال پیشرفت است. هر چند باید اذعان کرد که دولت و نیروی انتظامی کار قابل ذکری در این زمینه - جز افزایش جریمه ها - انجام نداده اند.


افزایش جریمه بویژه برای تخلفات خطرناک ، خوب است اما مهمتر از آن کار  فرهنگی و میدانی است که حداقل در قم طی سال های اخیر می شود گفت ، هیچ کاری نشده است ، هیچ راننده ای مجبور نیست پشت خط توقف کند ، خیلی ها قبل از سبز شدن چراغ راه می افتند و چند ثانیه بعد از قرمز شدن همچنان به راه خود ادامه می دهند و کسی هم کاری به آنها ندارند، نه ماموری نه دوربینی !! کسی نیست عابران را راهنمایی کند که از خط عابر یا پل هوایی - البته اگر باشد و پله برقی - البته اگر روشن باشد!- عبور کنند.


پیاده روهای مملو از خودرو


حداقل درقم ، سالهاست شاهد کم کاری مسوولان شهری و شهرداری ، در خصوص تعریض خیابان ها و بویژه احداث پارکینگ کافی هستیم ، اما پلیس که نباید بیکار بنشیند ، او باید کار خود را بکند ، یعنی جریمه.. البته نه بخاطر عبور از چراغ قرمز و سرعت زیاد و ... که باید هم جریمه کند ، بلکه فقط و فقط بخاطر پارک دوبله!! درهمین خیابان صفاییه 20 سال است شهرداری قم ، مجوز ساخت مراکز تجاری می دهد و هزارجور عوارض و حق پارکینگ و .. از سازندگانش می گیرد اما با وجود تاکید قانون ، حتی یک متر هم پارکینگ ایجاد نکرده ا ست.


حکایت مدیریت شهری قم و جریمه خودروها در قم شده ، حکایت آن سه نفری که قرار بود یکی زمین را حفر کند ، دومی لوله بگذارد و سومی حفره را پر کند ، دومی که نیامد ، اولی و سومی با وجدان کاری بالا! کار خود می کردند ، یکی حفر می کرد و دیگری بدون این که لوله ای در کار باشد دوباره پر می کرد..!!


مهم نیست که مسوولان استانی و شهری قم کار مهمی برای ساماندهی ترافیک قم و فرهنگ آن نمی کنند ، مهم این است که شهرداری حق تمام و کمال پارکینگ را از سازندگان مراکز تجاری قارچ گونه در قم می گیرد ، پلیس هم هر چه دوبله پارک کن را با جریمه ، ادب می کند ، مهم این است که شهرداری و پلیس با وجدان کاری بالا ، کار خود را انجام می دهند و یک قدم هم از قانون! کوتاه نمی آیند!!


درباره معجزه جایگزین کردن دوربرگردان بجای چراغ راهنمایی هم می خواهم چیزی بگویم اما طولانی می شود.


اما قانون جدید راهنمایی رانندگی ، بسلامتی از 10 اردیبهشت به اجرا گذاشته شد. تفسیر خودمانی این قانون از نظر بنده چنین است ؛ ای عابر پیاده که هیچ آموزش ندیده ای ، اگر از روی پل عابر یا خط عابری که وجود ندارد عبور کردی یا حاضر نشدی چند ماهی صبر کنی تا مسوولان مربوطه در یک حرکت انقلابی ، برق معدود پله برقی هایی  که ماهها پیش احداث شده است را تامین و آن را طی یک "مراسم بزرگ" ، افتتاح کنند و سخنرانی کوبنده ای درخصوص تلاش بی وقفه خود و کوتاهی ها و بی توجهی های مسوولان قبلی به سمع و نظر ما برسانند، یا خط عابر رنگ و رو رفته ای بود اما در غفلت و غیبت پلیس ، خودروهای پشت چراغ قرمز تا وسط چهاره راه ، آن را اشغالش کرده بودند و تو مجبور شدی از جای دیگری از عرض خیابان عبور کنی و ناگهان قسمتت این شد که یک خودروی محترم یا محترمه!! با سرعت 90 کیلومتر و درحال صبحت کردن با تلفن همراه از روی شما عبور کند ، بدان و آگاه باش که تخلف کرده ای و خونت پای خودت است!!

پله برقی بلوار امین ، بدون شرح!!

فکر کردم که عابر بیچاره که تا دیروز به بیمه شخص ثالث خودروی عبوری دلخوش بود و برای بعد از خودش ، نقشه ها می کشید دیگر دستش به جایی بند نیست .. پس امروز باید فکر جدیدی بکند و هر چه زودتر و قبل از رد شدن از هر عرض هر خیابانی ، اول یک بیمه عمر دست و پا کند ، اگر نکرد یا پولش را نداشت ، حداقل در فکر خرید سهام بهشت معصومه باشد که با اقداماتی که شهرداری محترم انجام داده ، عنقریب است از نظر زیبایی و شکوه روی دست پارک ارم و جنگل گلستان بلند شود و آرامگاهایش قیمت میلیونی پیدا کند و باز هم شهروند عادی از قافله پیشرفت عظیم و توسعه کبیر استان عقب بماند!!!


عکسها از : رکنا