رُکنا

رک نوشته های یک خبرنگار

رُکنا

رک نوشته های یک خبرنگار

ریاضیات نه ولی آمارمان خوب است!

عکس نگارنده در جریان یکی از سفرهای درون شهری!

پایگاه میوه نوروزی ؛ در یکی از سفرهای درون شهری!

بیشتر ما از درس ریاضیات تجربه های تلخ و شیرین داریم .  در سالهای نخست دهه 60 در مدرسه راهنمایی امام موسی صدر انتهای کوچه ممتاز ، معلم بسیار سخت گیری داشتیم که برای شخص من سخت گیریش جواب عکس داد و از ریاضیات متنفر شدم. اما خوشبختانه در دبیرستان امام صادق (حکیم نظامی) ، معلم ریاضی اول آقای طاهری و آمار دوم آقای امام از بهترین دبیران قم بودند و تازه به شیرینی ریاضی و آمار پی بردم و نمرات بسیار خوبی گرفتم و حتی آمار 20 شدم!


در این 20 و چند سال همیشه فکر می کردم هم ریاضیاتم خوب است هم آمارم ، اما امسال از وقتی استاندار قم اعلام کرد که نوروز 15 میلیون مسافر به قم آمده است و  مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم نیز از مراجعه نه نیم میلیون بلکه 511 هزار و 356 نفر در ایام نوروز به اکیپ های‌ راهنمای مسافران و زئران هلال احمر استان خبر داد و  مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم هم گفت که درایام نوروز بیش از دو میلیون مسافر و زایر در بقاع متبرکه امامزادگان این استان حضور یافتند و بخشدار کهک قم اعلام کرد که درتعطیلات نوروز 200 هزار نفر از آثار تاریخی این بخش بازدید کردند، حسابی به حساب و کتاب خود شک کردم و شک برم داشته که نکند معلم های محترم بارم ورقه امتحانی ام را درست شمارش و حساب نکرده بودند!


آن قدر چنین خبرهایی در سطح استان و کشور زیاد بود که من به ضعف حساب و کتاب خودم یقین پیدا کردم! وقتی دیدم مسوولان کشوری هم اعلام کردند که 150 میلیون سفر در نوروز انجام شده است با خودم گفتم ، آفرین! چقدر دقیق! غلط نکنم سفر نصف روزه خانواده سه نفره ما به تهران را هم حساب کرده اند!


با آنکه در درس آمار 20 می گرفتم اما اولش وقتی آمارها را کنار هم گذاشتم گیچ شدم: شرکت نفت می گوید 10 درصد کاهش مصرف سوخت داشتیم ، راهنمایی و رانندگی می گوید تصادفات در نوروز 15 درصد کاهش داشته ، هتل داران از خالی ماندن هتل ها و تورها می گویند اما گردشگری  می گوید امسال نوروز 30 درصد افزایش مسافرت داشتیم! 


چند روز فکر کردم تا بالاخره به نتیجه رسیدم؛ خوب که حساب کردم ، دیدم نه ، آمارها درست است و حساب و کتاب من غلط بوده است. وقتی خوب حساب کردم دیدم خانواده سه نفره ما به تنهایی با آن که همه تعطیلات را در قم بوده است و فقط یک نیم روز به تهران رفته است و یک بار هم به قلعه چم ، جمعا چهار سفر برون شهری ضرب در ظرفیت خودرو یعنی پنج ، می کند جمعا 20 نفر سفر برون شهری انجام داده است. گشت و گذار در تهران و دید و بازدید عید در قم را هم که رفت و برگشت حساب کنی یعنی 40 ضرب در 2 ضرب در 5 می شود ، 400 سفر درون شهری. چند گشت و گذار داخل شهر و خرید میوه و شیرینی و رفتن به پمپ بنزین و داروخانه و نانوایی هم داشتیم .. آن هم دست کم 400 تا ...جمع کل بدون 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده می کند جمعا 820 نفر سفر نوروزی!  فقط ما به تنهایی این قدر سفر کرده ایم!


جالب اینجاست که چون تقریبا از قم بیرون نرفتیم کلی در مصرف بنزین هم صرفه جویی کردیم و به نوبه خود باعث کاهش تصادفات هم شده ایم! چه خوب شد! نوع محاسبه را که تغییر دادیم و واقع بینانه اش کردیم دیدیم با یک تیر چند نشان زده ایم! بی خودی داشتیم شک می کردیم! نه! ، ریاضیاتمان هم اگر ضعیف باشد ، آمارمان خوب است!


............................

آخرین پست رکنا2 : الجزایر؛ چرا اعتراضات سیاسی گسترده نیست

رکنا و رکنا 2

سلام ، از این پس مطالب "خارجی" شامل تحلیل ها و ترجمه های نگارنده از تحولات شمال آفریقا در وبلاگ "رکنا2" منتشر خواهد شد و "رکنا" مختص یادداشت هایی درباره برخی مسائل داخلی و استانی خواهد بود ، مطالب خارجی قبلی نیز به همانجا منتقل شد. رکنا 





ما ، اخراجی های جامعه اخلاقی!

داد مسعود ده نمکی  درآمد ، مخالفانش را متهم کرد بر خلاف شعارهای دموکراتیک ، "اند" سرکوب و حذف مخالف هستند و چون "موفقیت" اثر جدیدش "اخراجی های 3" را نتوانستند تحمل کنند ، ناجوانمردانه کپی اش کردند تا به او ضربه بزنند...


هنوز تصمیمی برای دیدن این فیلم نگرفته ام ،  ...اخراجی های 1 در ایران نبودم ، بعدا در تلویزیون ایران دیدمش و از لحظه لحظه آن عصبانی شدم و حرص خوردم و غر زدم! به نظرم فیلمی اصولا "ضد دفاع مقدس" است! اخراجی های 2 را تحریم کردم و وقتی بعدا در تلویزیون دیدم ، در نظرم جدی تر شدم.


البته شخصا با  سیاه مطلق یا سفید مطلق دیدن پدیده های بشری از جمله جنگ تحمیلی مخالفم ، اما مشکل من با این فیلم ، "نگاه" ده نمکی است.. بویژه "اصرار" او بر "دفاع" از "نقش" و "جایگاه"  "اراذل و اوباش" (صفتی که به غلط به "قربانی" های معضلات اجتماعی می دهیم ) و "لوطی ها" (که خوشبختانه یا متاسفانه نماد تاریخی آن "شعبان بی مخ" است) در "دفاع مقدس". ( البته این قضاوت مربوط به اخراجی های 1 و 2 است چون 3 را هنوز ندیده ام). "اراذل"ی که جبهه ده نمکی هیچ تغییری در ماهیت آنها ایجاد نمی کند!


 اما در تحلیل داستان کپی اخراجی های 3 ، اگر با ده نمکی موافق باشیم که فیلمش قربانی یک اقدام سیاسی از سوی مخالفان یا رقیبان شده است ، شاهد دیگری ارایه کرده ایم که در جامعه کنونی ما  موافقان و مخالفان یک موضوع ، در بسیاری موارد حاضرنیستند در چارچوب اخلاق عمل کنند ، غافل از این که تداوم حیات یک جامعه انسانی (چه دینی چه سکولار) جز بر پایه "اخلاق" امکان پذیر نیست.


 همه اذعان داریم که "سیاست دوگانه" و یا به اصطلاح "یک بام و دو هوا" مغایر اخلاق است اما در کشمکش ها و رقابت ها کمتر رعایت می کنیم. کپی کردن و هک کردن و دشنام دادن وقتی به نفع من و گروه من باشد خوب است و وقتی علیه خودم بکار رود بد می شود!  اصل طلایی "هر آنچه که برای خود می پسندی برای دیگران بپسند و هر آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران نپسند" (از سفارش های درخشان امام علی) طرفدار زیادی ندارد.  و سفارش قرآن مبنی بر این که "مبادا دشمنی گروهی شما را به بی عدالتی در مورد آنان بکشاند" شنیده نمی شود.


اخراجی های 3 اولین و آخرین قربانی این بی اخلاقی ها نیست ، همچنان که ده نمکی نیز در ترویج این بداخلاقی ها بدون سهم نیست.


کاش می دانستیم ، خواه اصول گرا یا سکولار ، شاید بیش از نان شب و هوای پاک ، به پایبندی به اخلاق و "اخلاقی زیستن" نیازمندیم! چه موافق اخراجی ها و ده نمکی و امثال او باشیم یا مخالف آن. چه دیندار باشیم چه بی دین ... و "اخلاقی زیستن" در سطح اجتماعی، نه تظاهر به ظواهر دین یا ریاکاری ، بلکه همان "جوانمردی" و "آزادگی" است که امام حسین مخالفانش را به آن فرا خواند و در سخن قرآن و امام علی مرور کردیم. تنها در چنین حالتی است که جامعه اخلاقی خواهیم داشت و خود در شمار " اخراجی ها "ی آن نخواهیم بود.