رُکنا

رک نوشته های یک خبرنگار

رُکنا

رک نوشته های یک خبرنگار

ریاضیات نه ولی آمارمان خوب است!

عکس نگارنده در جریان یکی از سفرهای درون شهری!

پایگاه میوه نوروزی ؛ در یکی از سفرهای درون شهری!

بیشتر ما از درس ریاضیات تجربه های تلخ و شیرین داریم .  در سالهای نخست دهه 60 در مدرسه راهنمایی امام موسی صدر انتهای کوچه ممتاز ، معلم بسیار سخت گیری داشتیم که برای شخص من سخت گیریش جواب عکس داد و از ریاضیات متنفر شدم. اما خوشبختانه در دبیرستان امام صادق (حکیم نظامی) ، معلم ریاضی اول آقای طاهری و آمار دوم آقای امام از بهترین دبیران قم بودند و تازه به شیرینی ریاضی و آمار پی بردم و نمرات بسیار خوبی گرفتم و حتی آمار 20 شدم!


در این 20 و چند سال همیشه فکر می کردم هم ریاضیاتم خوب است هم آمارم ، اما امسال از وقتی استاندار قم اعلام کرد که نوروز 15 میلیون مسافر به قم آمده است و  مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم نیز از مراجعه نه نیم میلیون بلکه 511 هزار و 356 نفر در ایام نوروز به اکیپ های‌ راهنمای مسافران و زئران هلال احمر استان خبر داد و  مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم هم گفت که درایام نوروز بیش از دو میلیون مسافر و زایر در بقاع متبرکه امامزادگان این استان حضور یافتند و بخشدار کهک قم اعلام کرد که درتعطیلات نوروز 200 هزار نفر از آثار تاریخی این بخش بازدید کردند، حسابی به حساب و کتاب خود شک کردم و شک برم داشته که نکند معلم های محترم بارم ورقه امتحانی ام را درست شمارش و حساب نکرده بودند!


آن قدر چنین خبرهایی در سطح استان و کشور زیاد بود که من به ضعف حساب و کتاب خودم یقین پیدا کردم! وقتی دیدم مسوولان کشوری هم اعلام کردند که 150 میلیون سفر در نوروز انجام شده است با خودم گفتم ، آفرین! چقدر دقیق! غلط نکنم سفر نصف روزه خانواده سه نفره ما به تهران را هم حساب کرده اند!


با آنکه در درس آمار 20 می گرفتم اما اولش وقتی آمارها را کنار هم گذاشتم گیچ شدم: شرکت نفت می گوید 10 درصد کاهش مصرف سوخت داشتیم ، راهنمایی و رانندگی می گوید تصادفات در نوروز 15 درصد کاهش داشته ، هتل داران از خالی ماندن هتل ها و تورها می گویند اما گردشگری  می گوید امسال نوروز 30 درصد افزایش مسافرت داشتیم! 


چند روز فکر کردم تا بالاخره به نتیجه رسیدم؛ خوب که حساب کردم ، دیدم نه ، آمارها درست است و حساب و کتاب من غلط بوده است. وقتی خوب حساب کردم دیدم خانواده سه نفره ما به تنهایی با آن که همه تعطیلات را در قم بوده است و فقط یک نیم روز به تهران رفته است و یک بار هم به قلعه چم ، جمعا چهار سفر برون شهری ضرب در ظرفیت خودرو یعنی پنج ، می کند جمعا 20 نفر سفر برون شهری انجام داده است. گشت و گذار در تهران و دید و بازدید عید در قم را هم که رفت و برگشت حساب کنی یعنی 40 ضرب در 2 ضرب در 5 می شود ، 400 سفر درون شهری. چند گشت و گذار داخل شهر و خرید میوه و شیرینی و رفتن به پمپ بنزین و داروخانه و نانوایی هم داشتیم .. آن هم دست کم 400 تا ...جمع کل بدون 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده می کند جمعا 820 نفر سفر نوروزی!  فقط ما به تنهایی این قدر سفر کرده ایم!


جالب اینجاست که چون تقریبا از قم بیرون نرفتیم کلی در مصرف بنزین هم صرفه جویی کردیم و به نوبه خود باعث کاهش تصادفات هم شده ایم! چه خوب شد! نوع محاسبه را که تغییر دادیم و واقع بینانه اش کردیم دیدیم با یک تیر چند نشان زده ایم! بی خودی داشتیم شک می کردیم! نه! ، ریاضیاتمان هم اگر ضعیف باشد ، آمارمان خوب است!


............................

آخرین پست رکنا2 : الجزایر؛ چرا اعتراضات سیاسی گسترده نیست

نظرات 6 + ارسال نظر
رحیمی جمعه 19 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 01:27 ق.ظ

جعفری جان شما درس امار بیست گرفتی و الان به همه دانشت شک کرده ای و البته حق داری. من تصادفا در رشته مدیریت 12ترم آمار درس داده ام و الان اقرار میکنم محاسبات دوستان عزیز را نه تنها درک نمیکنم بلکه اصلا شعورم دیگر به هیچ چیز از این دست نمیرسد!
عزیز من یکی پیدا شده داره زورکی قم استان شده کشورش میکنه ناراحتی؟! [...]

جهان جمعه 19 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 03:04 ق.ظ

سلام
وووووووووووووووووووااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا 15 میلیون مسافر..!!!؟؟؟؟؟؟

بیت اله احمدی خبرنگار و گوینده جمعه 19 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 04:18 ب.ظ http://3ya100.blogfa.com

اتفاقا این معما چند روز بود فکر بنده رو هم مشغول کرده بود ممنون به پاسخ قانع کننده ای رسیدم

نظری شنبه 20 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 09:59 ق.ظ

سلام
چرا توطئه می کنین می گن بوده حتما بوده یعنی اینا دروغ می گن. وای نه خدای من !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
[...] باید چشم بصیرت داشته باشین

پ. یک خبرنگار.. شنبه 20 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 02:39 ب.ظ

سلام
اعداد و ارقام هرگز دروغ نمی گویند اما آمار با رقم سازی متفاوت است... .در طول سه سال تحصیل در رشته حسابداری شاید مهمترین چیزی که متوجه شدم همین بود.

ظاهرا در کل جاده ها و مسیرهای مواصلاتی استان ، هر وسیله نقلیه ای که فرسخ ها دور از جاده های مرتبط به قم عبور کرده جز این آمار محسوب شده..

بیت اله احمدی سه‌شنبه 30 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 11:39 ب.ظ http://3ya100.blogfa.com

سلام


"سنگ اندازی در تاسیس رشته خبرنگاری در قم"

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد