رُکنا

رک نوشته های یک خبرنگار

رُکنا

رک نوشته های یک خبرنگار

علم بهتر است یا ثروت؟!

در دهه 60 که اوایل مدرسه و اواخرش دانشگاه بود، در سر کلاس مدرسه، «علم بهتر است یا ثروت»؛ همچنان یک موضوع مهم انشاء بود و در بیرون مدرسه البته دعوا میان «تعهد و تخصص». هر طرف برای خود منطق و استدلالی داشت و دنبال ضربه کاری به طرف دیگر بود و این دو دعوا چنان که افتد و دانی سرانجام به نفع ثروت و تعهد!! مغلوبه شد.  

 

در سال های 69 و 70 بود که دولت وقت به سفارش برخی علمای حوزه، تصمیم گرفت حاشیه اتوبان قم - تهران را درختکاری کند، نام عمومی طرح "حرم تا حرم (حرم حضرت معصومه تا حرم امام) و نام فنی آن "طرح جنات" نام گرفت. در ادامه همان دو دعوایی که گفتم ، نزدیک بود مسوولان وقت جهاد بدلیل مخالفت "تخصصی" با این طرح به بی "تعهد"ی متهم و از کار برکنار شوند ، آنها می گفتند، این طرح از نظر شرایط آب، خاک و هوای کویر قم قابل اجرا نیست اما فشار دولت باعث شد آنها سکوت کرده و خود دست به اجرای آن شوند. 

 

چندی پیش ، مدیرکل منابع طبیعی قم طی مصاحبه ای "رسما" شکست این طرح را اعلام و البته علت آن را سرمای شدید چند سال پیش عنوان کرد اما همه کارشناسان و یا آدم های "متعهد"ی که این سالها دراین اتوبان رفت و آمد کرده اند، می دانند که این طرح چنان که مسوولان وقت جهاد قم گفته بود، از ابتدا محکوم به شکست بود و بالاخره هم شکست خورد. اما اکنون طرح دیگری در راه است: طرح درختکاری حاشیه اتوبان قم تا کیلومتر 15 به دستور استاندار کلنگ زنی شد.  

 

بعنوان یک شهروند قمی و به عنوان یک خبرنگار امیدوارم این بار "زور"؟! کارشناسان بیشتر از مسوولان اجرایی باشد و تخصص متعهدانه بر ناتعهد متخصصانه یا ناتخصص متعهدانه!! (نگفتم طبع شاعریم گل کرده!!!) بچربد و پنج سال یا ده سال دیگر ، در یک دولت دیگر و یک استاندار دیگر و یک مدیرکل دیگر باز سخن از شکست طرح مطرح نشود اما ظاهرا این بار طرح "کارشناسی شده" است و قرار نیست اشتباه پیشین دوباره تکرار شود.. امیدوارم.. امیدوارم که لااقل این بار علم گران تر از ثروت باشد تا ثروتهایمان محفوظ بماند!!!